Last but not least: Noord-Vietnam

18 januari 2018 - Hanoi, Vietnam

Het is alweer tijd voor mijn aller laatste blog en terwijl ik dit schrijf zit ik in het vliegtuig onderweg naar huis! Afgelopen weken zijn echt in een bizar tempo voorbij gegaan en we kunnen nog steeds niet helemaal bevatten dat onze reis er nu echt op zit. Na oud&nieuw in Hoi An hebben we met een groep van zes scooters gehuurd om verder naar Hue te reizen via de bekende Hai Van Pass. Het was nog best een pittige rit, zeker omdat het weer af en toe omsloeg en we op het laatst nog flink moesten doorrijden om voor het donker in Hue aan te komen. Maar het was een super gezellige dag en de viewpoints op de route waren echt prachtig. In Hue zelf hebben we niet heel veel gedaan, we zaten allemaal een beetje tegen een griepje aan na de regenachtige scootertocht dus we hebben vooral veel smoothies en thee gedronken. Na twee dagen zijn we doorgereisd naar Phong Na, een van de mooiste natuurgebieden van Vietnam. Ook hier zijn we weer op scooters de omgeving gaan verkennen en de ik bleef me onderweg verbazen over de natuur. Het leek zeker door de mist die over het ruige landschap hing echt net een andere planeet! Het noorden van Vietnam staat ook bekend om de velen grotten en dat hebben we wel geweten, ik denk dat we er in totaal zo’n zeven hebben gezien (kleine overdosis) maar meeste waren echt indrukwekkend om te zien! Er was er een zo groot dat er een Boeing doorheen zou kunnen vliegen. De plaats Phong Na zelf is niet meer dan een lange straat vol met hostels en gezellige eettentjes. We hadden ons vaste restaurantje waar we  aak drie keer per dag te vinden waren, een van de weinige plekken waar je goeie koffie kon krijgen en het personeel was echt super lief. Hierna is ons groepje opgesplitst en zijn we samen met Ges, een Nederlandse jongen verder gereisd naar het volgende National park: Ninh Binh! Ook dit was weer een prachtig gebied met overal grote rotsen midden in het landschap. We zijn in een roeibootje over de rivier gevaren en kwamen erachter dat ze hier in plaats van met hun handen met hun voeten roeien, echt een hilarisch gezicht. Ik denk wel dat het in de zomer nog een stuk mooier is als alles groen is en in bloei staat maar het was zeker de moeite waard.

436CD08E-C2F4-4077-8198-3272B07F6C6C 755C986B-D946-43D4-A9EE-E0B0B1EAE57415B4483D-5B81-4F33-90AD-FBDBE28F0027 E5EFE9E7-263D-4B64-9D19-513B93AB6D06DE0E3E96-9070-4370-AEB0-6047B97F6191 833AA028-9FD6-4DB8-9DCF-62E39E7FDF23

En toen was het eindelijk tijd voor Halong Bay! We zijn met z’n drieën naar het eiland Cat Ba gegaan, om vanuit daar een boottocht door het gebied te maken. Ik heb wel even een jas moeten scoren want het was er ijskoud in vergelijking met waar we vandaan kwamen. We hadden verder wel heel erg geluk met het weer want ondanks de kou was het die dag droog en helder. De boottocht was echt geweldig, met name toen we stopten op een mooie plek in de baai om te gaan kajakken. Ook werd er een uitgebreide traditionele Vietnamese lunch verzorgd op de boot. De volgende dag zijn we verder gereisd naar Hanoi, onze laatste bestemming alweer van deze reis! Het was na alle natuur van de afgelopen week echt weer even wennen om in de drukke stad te zijn, maar het oude centrum van Hanoi is ondanks de verkeerschaos wel heel sfeervol.

D674A574-3DDD-46CC-9B23-375494DA8339 0CFAE1B3-BD46-41B3-BF41-86C9815C1612BBA68A87-C5A8-4071-BB6B-13C4E907AC40 7D0FFBDC-6B6F-4927-96C8-148B013CF60A7134ED19-5753-43A4-B913-39080DFE7C52 6D98CAC1-1427-427C-A654-DE2B0E5E8B4D

We wilden eigenlijk vanuit Hanoi nog naar Sapa gaan maar het was daar op dat moment aan het vriezen en sneeuwen dus dat leek ons toch niet ideaal voor onze laatste paar dagen in Azië. We hebben wel nog een alternatieve tour gedaan naar Mai Chau, een bergdorpje gelegen in een vallei en dat was echt fantastisch. Misschien wel een van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest. Net als in Sapa leven er in dit gebied verschillende minderheidsgroepen met hun eigen taal en tradities. We maakten een tocht door de bergen en de uitzichten waren indrukwekkend. Ik merk dat ik een beetje in de herhaling val maar de natuur van Noord Vietnam blijft me gewoon elke keer verrassen. We verbleven in een homestay bij een familie waarmee we s’avonds bij een kampvuurtje zaten om warm te blijven, de nachten zo hoog in de bergen zijn namelijk wel behoorlijk koud. Ik heb met al mijn kleren en jas aan onder een dik dekbed geslapen, maar onder een rieten dak met gaten word je nooit echt warm. De volgende dag zijn we weer terug naar Hanoi gegaan voor onze laatste twee dagen voor de terugvlucht naar huis. Hier kwamen we weer samen met ons vertrouwde groepje waar we afgelopen weken veel tijd mee hebben doorgebracht en het toeval wilde dat twee van hen zaterdag jarig waren! We zijn samen uiteten geweest en op een huisfeestje geëindigd, super leuk om met z’n alle zo’n afsluiting te hebben.

04DC5DE5-44EA-4621-B5D5-ED8A358037FE C4B29E9B-1CFB-4D00-AD12-6E898777787A7CE8C7F3-0339-403E-930B-D1416FDB52B6 05470FF8-C058-45BC-B19B-54E2D3BD95A386B4FA78-581A-40A6-8ECD-FEA4DCD46A38 62484C9D-107B-451A-842E-3A6DB84E3A87B2AF00F6-38DB-49A2-86DC-E1D2DC6F180F 0BAB87C3-C19D-4C1C-A871-A1B78B860681

10D1AAB0-E128-4899-8EE0-18FDAEA4E499 DA31DC6E-AA60-44CD-86DC-A3245619E675
Nu zijn we onderweg naar huis en is ons grote backpack avontuur afgelopen. We hebben in elf weken tijd zo ontzettend veel bijzondere plekken gezien en mensen ontmoet, dat als iemand me zou vragen hoe mijn reis was ik het moeilijk in een paar zinnen zou kunnen samenvatten. Het was in ieder geval een onvergetelijke ervaring die ik samen met mijn beste vriendin heb kunnen delen: beste beslissing ooit!

1. Daniel Lemstra:
    18 januari 2018
    cool! klinkt alsof je het enorm naar je zin hebt gehad! :) Mooi is het daar he? Noord Vietnam, Ha Long bay, maar ook alle andere dingen die je gezien hebt. Nu weel lekker naar Nederland, mmmm.. ook fijn. Lekker met windkracht 12 door de regen in je winterjas! haha... Heb je je scootertje nog? Nog wel ergens een mangojuice gescoord voordat je terug ging neem ik aan? Toch? haha.. Tnks voor je verslagen! Was erg leuk om te lezen en ook om de foto's te zien (sweet memories..). Nu succes gewenst in Nederland, met whatever youre going to do.... vergeeeteen.. sorrie.. :) Groetjes daniel
  2. Opa en opma:
    19 januari 2018
    Halo Sophie.
    Toch fijn te weten je thuis zijn,maar alle bewondering voor je doorzetting en onverschokken
    Heid wat wel zeer beloond werd.Ik heb genoten van je verhalen ik waande me soms op
    Zoon scoeter zitten.
    Veel liefs Oma en opa.