Warm welkom

4 november 2017 - Bangkok, Thailand

Waah het is zo ver, een idee dat een aantal maanden geleden ontstond wordt werkelijkheid! Ruim 2,5 maanden op avontuur in Azië met mijn beste vriendinnetje Miriam. Beginnend in Noord-Thailand zullen we via Laos en Cambodja naar Vietnam reizen. Misschien niet de meest originele route maar dat maakt het natuurlijk niet minder mooi. Ik zag best wel op tegen het afscheid van mijn dierbaren in het oude vertrouwde Amsterdam, iets waar ik niet zo goed in ben. Dan komt de kleine drama queen in me naar boven die afscheid neemt alsof ze een paar jaar weg blijft. Maar eenmaal in het vliegtuig was dat gevoel eigenlijk meteen verdwenen en kon ik alleen nog maar denken aan de fantastische tijd die we tegemoet gaan. Wat voel ik me bevoorrecht dat ik deze reis kan gaan maken!

Na een lange reis met tussenstop in Qatar kwamen we aan in Bangkok. Slapen lukt me helaas nooit in het vliegtuig dus ik was lekker gaar bij aankomst in deze compleet andere wereld. Het is voor mij de eerste keer in Azië dus alles is nieuw. Toch viel de cultuurschok waar iedereen het over had me wel mee en ik voelde me vrij snel thuis in deze drukke maar toch ook hele relaxte stad. We verblijven in het New Road Guesthouse waar we een prima kamertje delen. Afgezien van het bed dat voor mij net lang genoeg is (sorry Mir) en wat meer weg heeft van een houten plank, maar daar zullen we komende tijd maar aan moeten wennen ben ik bang.

Onze tweede dag in Bangkok begonnen we gelijk met de bekende fietstocht door de stad van Co van Kessel waar ik veel goeie verhalen over heb gehoord. En daar is geen woord van gelogen, wat een super leuke ervaring was dat! Ik kon me maar weinig voorstellen bij het fietsen tussen alle verkeerschaos, maar waar in Amsterdam de yellow bikes worden vervloekt houden de mensen hier rekening met je en zwaaien vriendelijk als je langskomt. De twee lokale gidsen leidden ons dwars door de kleine straatjes van Chinatown en half verwegen werden we getrakteerd op mango sticky rice.

Bangkok Bangkok

Bangkok Bangkok

Na een taxirit waarbij we hallfverwegen maar zijn uitgestapt omdat er geen beweging in het verkeer zat, besloten we om de boot te nemen naar Khao San Road. De boot stond volgeladen met mensen en ik stond naast een Thaise monnik. Toen het nog drukker werd en ik steeds dichter tegen de monnik aan stond begon hij wat ongemakkelijk te kijken. Ik had niks door maar gelukkig fluisterde Mir me subtiel toe dat monniken geen vrouwen mogen aanraken. Snel een stap opzij dus en wellicht nogmaals de gedragsregels in de Lonely Planet even doornemen.

Het toeval wilde dat vandaag ook de nationale feestdag Loi Krathong (feest van het licht) werd gevierd. Deze wordt elk jaar in november gevierd wanneer het volle maan is. Zodra de maan opkomt verzamelt de bevolking zich in mooie kleding bij de rivier, waar ze drijvende lampionnen van bloemen en kaarsjes in de rivier leggen. Super mooi om deze traditie te mogen meemaken! De wegdrijvende lichtjes zouden het ongeluk met zich meenemen en hoe langer de kaars blijft branden, des te meer geluk voor de toekomst. Hopelijk gaat dit niet voor iedereen op wat onze kaars begaf het binnen drie seconden..

Loi Krathong Loi Krathong

Zo dat waren mijn eerste ervaringen in Thailand. Vandaag laatste dagje Bangkok en dan pakken we morgen de trein richting Chiang Mai!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sanne:
    Hallo Sophie,
    Wat fijn om te horen dat het goed met je gaat. Je zal wel moe zijn na zo'n lange reis.. Als ik het zo lees heb je het heel erg fijn met Miriam, doe haar de groetjes!
    Zorg dat je goed op je spullen en elkaar let!
    Groetjes Sanne
  2. Sophie Prummel:
    4 november 2017
    Bedankt voor je reactie en wijze adviezen mevrouw Mol😂
  3. Edwin:
    4 november 2017
    Bedankt voor je uitnodiging, ik ga het allemaal volgen!
    Geniet ervan!

Groetjes,
    Edwin
  4. Daniel Lemstra:
    5 november 2017
    hahaha.. begaf je kaars het binnen drie seconden, ja? leuk verhaal geschreven en de fotos maken me niet minder jaloers.. Comfort zal in Chang mai helemaal ver te zoeken zijn ben ik bang (als je tenminste een trekking met overnachting gaat doen), maar dat zal daarna vast wel beter worden.

Vergeet je mango juice test niet he? :)

Viel spass en groet Daniel

ps leuk om te lezen! kijk uit naar je volgende verhalen... grtz