Flower power

13 november 2017 - Pai, Thailand

We zijn alweer een week verder en ik ben op dit moment in Pai! Na Bangkok hebben we de dagtrein naar Chiang Mai genomen. Deze reis naar het noorden van Thailand duurde bijna net zo lang als ons vlucht vanuit Nederland, maar gelukkig was de route prachtig en hadden we gezellige mensen om ons heen zitten. Het landschap werd steeds groener en heuvelachtiger tot dat we uiteindelijk echt dwars door de jungle reden. Eenmaal in Chiang Mai aangekomen dropten we onze backpacks in het iets wat te luxe hostel dat we hadden geboekt en zijn we wat gaan eten met twee Duitse jongens die we onderweg leerden kennen. In de stad was nog veel te zien van het licht festival van de dag ervoor en alle kaarsjes en lampionnen maakten de stad super sfeervol. De volgende dag hebben we gelijk scooters gehuurd om de omgeving te verkennen. Onze Duitse vrienden namen ons op sleeptouw, wat wel fijn was want dan hoefden we niet gelijk alleen de jungle in. Het verkeer in Chiang Mai is best hectisch en daarbij rijden ze ook nog links dus ik was benieuwd hoe ons dit zou afgaan. Maar tot mijn verbazing reden we binnen no time in het tempo van de locals mee en kwamen we erachter dat het eigenlijk allemaal best soepel verloopt zonder dat er duidelijke verkeersregels zijn. Dat komt denk ik vooral doordat mensen hier geduldig zijn en rekening met elkaar houden. We maakten een tour dwars door de groene bergen van Chiang Mai en het was echt een super mooie ervaring. Waarschijnlijk gaan we op deze reis nog veel mooiere natuur zien maar ik was nog nooit eerder in jungle gebied geweest dus ik vond alles spectaculair. Daarbij gaf de snelheid waarmee we zigzaggend door de bergen raceten ook een behoorlijke adrenaline kick en een ultiem gevoel van vrijheid! We hadden de smaak zo te pakken dat we de volgende dag gelijk weer met onze scooters op pad gingen alleen dit keer met z’n tweetjes. We wilden naar een bepaalde tempel boven op een berg en iemand van het hostel zei dat de weg er naartoe prima te doen was. Dat viel helaas behoorlijk tegen en naarmate we hoger kwamen werd de weg steeds krommer en steiler. Toen het ook nog eens begon te stortregenen en het over niet al te lange tijd zou gaan schemeren begonnen we erg te twijfelen om nog wel verder te gaan. Op dat moment passeerden we een super aardig stel uit Taiwan die met de scooter vanaf boven kwamen en ons sterk afraadden om nog verder te gaan want de weg zou alleen nog maar slechter worden. Nou toen was de keus natuurlijk snel gemaakt. Eenmaal terug in de stad namen we een Thaise massage en s’avonds belandden we per toeval in een bar waar we totaal werden verrast door een geweldige ladyboy karaokeshow.

64573234-7BF7-4092-A5C1-7F3BCEAE068F ABCFDE1A-1B38-4B7E-87EE-E1AD2AAA7CB3BA50A2AC-D59F-469B-8E51-076012F726B2 D4C6E59F-BC31-426E-8B52-025A6918EC5A

Vervolgens hebben we de bus naar Pai genomen, een hippie dorpje midden in de bergen. Ons hostel heette PaiZen en het was een en al flower power, dreadlocks en relaxedheid (wat mij betreft iets too much) en we sliepen in een heel primitief rieten hutje op matjes op de grond. Dat was wel bijzonder om mee te maken want je slaapt praktisch buiten en hoort alle geluiden uit de natuur. De pret was alleen snel over toen er een grote kakkerlak door ons hutje vloog en ik volgens Mir het hele terrein wakker heb gegild. Iemand van het hostel heeft de kakkerlak gevangen zodat wij weer ‘rustig’ in ons hutje konden gaan slapen.. Ja de echte jungle experience dus. Na twee nachten zijn we naar een ander hostel verhuisd (Pai Circus) en dat was echt de beste keus die we konden maken. Hier was het iets minder zen maar een en al gezelligheid tot in de late uurtjes. We konden gelijk aanschuiven bij een gezamenlijk diner waar we veel mensen leerden kennen. Ook hier sliepen we in een hut maar dit keer zonder ongewenste beesten en met super mooi uitzicht vanuit ons raampje. De omgeving van Pai was echt geweldig en we hebben uren met de scooter rond getoerd en gewandeld. Elke avond is er in het centrum van Pai de Night Market waar je het lekkerste eten kunt halen wat je je maar kan voorstellen. Het enige jammere vond ik wel dat het dorpje echt volledig gericht is op de hippies en reizigers waardoor je niet echt veel ziet van de lokale cultuur. Maar we hebben ons zeker vermaakt in Pai!

6598835B-E2BB-4C1C-AF2B-57E964A48FFB 4A2267EE-C3EE-4CF2-98B0-F9B6CAFE1711

CBB56AA7-6295-4D0D-9FEF-870F0743ECB2 CE8BEBAA-0E17-4426-A293-DD7CCD9441A7

Onze laatste dag in Thailand hebben we afgesloten met een geweldige kookcursus bij Siam Rice. We leerden zeven gerechten maken waaronder de bekende Pad Thai en loempia’s. Ik hoop dat ik alles nog een beetje weet als ik weer thuis ben! Morgen verlaten we Thailand en reizen we naar Luang Prabang in Laos. Onderdeel van deze reis is een tweedaagse boottocht over de Mekong!

7B82A54F-EA66-4C08-BFAF-5579DE7770F7571B8268-1AA1-4688-8C34-3D9B4C0AED8F 06B308F1-78FE-4333-AFAD-8F33436E3A78 B425343F-01BF-48F2-8EAB-C220B27D4F9D

A4D35E14-70E7-4EB0-983E-66210D36E6CB 63D41C2C-B46F-4782-904E-077ED9425D0E

1. Daniel Lemstra:
    13 november 2017
    Luang Prabang ja? Koel! wel erg relaxed haha... niet vergeten he? de bowlingbaan en een clubje ergens midden in het dorp, anders lig je om tien uur op bed :) Heb je ook een groene curry geleerd? fotos zijn tof, maar bij de persgroep is het ook fijn hoor! haha.. bovendien hebben ze daar heel lekker mango juice :)

ps zag een mooie roze brommer voorbij komen? leuke nieuwe kleur voor je nederlandse scootmobiel ook? of heb je m toch nog weten te verkopen? Safe travels!

pps ben in luang prabang volgens mij op fiets naar ene waterval gegaan en met auto naar andere. De laatste watervallen waren mooier en groten en kon je in zwemmen.. k-k-k-koud! dat dan weer wel, maar de fietstocht was ook wel een toffe ervaring. Groetjes en veel plezier!