Multiculti Maleisië

6 december 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vanaf Vientiane zijn we in drie uur naar Kuala Lumpur gevlogen. Toen we aankwamen was het behoorlijk noodweer in de stad, we moesten ook al een kwartier langer in de lucht blijven voordat we veilig konden landen (stresss). Het contrast met Laos was groot toen we over dit super moderne vliegveld liepen waar overal kerstversiering te zien was en iedereen perfect Engels sprak. Ons hostel was midden in Chinatown en het viel me gelijk op hoeveel verschillende culturen in deze stad door elkaar heen leven. Maleisië is een islamitisch land dus er zijn vooral moskees maar daarnaast zie je ook veel kerken en tempels. We hebben twee dagen in Kuala Lumpur doorgebracht en ik moet zeggen dat ik geen grote fan ben van deze stad. Het heeft naar mijn idee weinig sfeer en we voelden ons voor het eerst ook wat minder veilig op straat. Dat kwam eigenlijk vooral doordat we veel werden nageroepen en ongegeneerd werden aangestaard, want ondanks dat dit een internationale stad is trek je met een westers uiterlijk toch meer de aandacht. Dat kan soms ook wel voor grappige situaties zorgen, zoals toen een groepje vrouwen van ik schat een jaar of vijftig een hele fotoshoot met ons wilden en in onze armen knepen alsof we celebrities waren. Die foto’s moeten er trouwens hilarisch hebben uitgezien want ze waren allemaal twee koppen kleiner dan wij en hadden allemaal hetzelfde fel groene T-shirt aan. Na twee dagen zijn we doorgereisd naar Malakka, een oude koloniale stad met Nederlandse roots! Dat zie je vooral terug in de bouwstijl van de huizen en de straatnamen. De stad heeft een aantal jaar geleden de Unesco werelderfgoed status gekregen en daarmee is het toerisme ook flink toegenomen. Massa’s veelal Chinese toeristen lopen in georganiseerde tours door de straten of laten zich rondfietsen in uitbundig versierde riksja’s, meestal in Disney of Hello Kitty thema. Deze fietsen hebben ook allemaal een eigen speaker waaruit verzoeknummers van de passagiers galmen (mocht je denken dat de bierfiets erg was..). Als je de toeristen probeert weg te denken en ze de oude panden iets beter zouden onderhouden is Malakka best een mooi stad, maar naar mijn mening zeker geen must-see in Maleisië. Later hoorden we wel dat het momenteel schoolvakantie is in Maleisië en dat het er normaal gesproken op doordeweekse dagen een stuk rustiger is dus misschien dat de stad dan meer tot haar recht komt.

5B338800-E186-40F5-A7D5-D506485A0789 ECFFCF17-6980-42A2-8E36-6017E9D0869B 249BFC3D-F076-4E92-B15E-6708FA0D5170 40BF6296-39AB-4CB5-9083-8D93A9F053D2 F754288E-D6F6-4878-971D-364D9B956686 DAF164DF-86F5-4C5C-978B-E0413BAAAF13

Hierna hebben we de bus richting de Cameron Highlands genomen die bekend staan om de theeplantages. Omdat dit gebied een stuk hoger ligt is het er veel koeler dan in de rest van het land en de Maleisische toeristen lopen er dan ook rond in sjaals en mutsen. Ik vond het echt een verademing na de benauwde hitte van voorgaande dagen. De weg naar boven was wel weer een pittig ritje met aan een stuk door haarspeldbochten en tricky situaties met tegenliggers. De buschauffeur benadrukte tijdens het uitdelen van de kotszakjes nog even dat we bij misselijkheid wel echt het zakje moesten gebruiken en dat je een boete kon verwachten als je de bus vies maakt. Ik dacht even dat ie een grap maakte maar hij was bloed serieus, gelukkig had ik m’n life saving reispilletje op tijd ingenomen. De volgende dag wilden we de highlands gaan verkennen. Mir en ik proberen steeds de georganiseerde tours te vermijden door zoveel mogelijk zelf te doen maar dat was in dit gebied helaas geen optie. We hadden een tour van een halve dag geboekt inclusief bezoek aan de theeplantages en een kleine jungle trekking. De heuvelachtige groene theeplantages waren echt een indrukwekkend gezicht! Helaas kregen we ook hier weer te maken met de nodige tourist traps. Zo bleek het bos waar we de wandeltocht zouden gaan maken ineens gesloten vanwege het regenseizoen en mochten we in plaats daarvan aardbeien gaan plukken in een grote moestuin. Eenmaal terug afgezet bij het dorpje besloten we naar de touroperator te gaan en na wat discussie en belletjes met de baas kregen we alsnog onze jungle trekking in een ander gebied. De jongen die met ons meeging was hier opgegroeid en vertelde vol passie over het gebied en de genezende krachten van de natuur. Uiteindelijk toch nog een mooie ervaring!

7DAEF4D9-5CBF-41A0-92AB-D6693F21F23D E0F98118-4160-462D-958F-E22EEEDB7686

Na twee dagen zijn we verder gereisd naar het eiland Penang. Een aardige restauranteigenaar in Kuala Lumpur had ons al enthousiast verteld dat dit het het food walhalla van Maleisië zou zijn. En we hebben inderdaad elke avond voor heel weinig geld super lekker gegeten! We verbleven in de hoofdstad George Town waar overal street art te zien is. We hebben het hier vooral lekker rustig aan gedaan want we merkten na een maand in een flink tempo te hebben gereisd nu wel dat de vermoeidheid een beetje begon toe te slaan. Daarbij dwingt het klimaat je hier ook wel om wat af te remmen, het is er namelijk elke dag rond de 30 graden en daarbij erg vochtig en benauwd. Dan breekt het meestal eind van de middag even los met heftige regen en onweersbuien. Na Penang hebben we nog een bezoekje gebracht aan Ipoh, in deze stad is maar weinig toerisme en dat was wel even lekker na voorgaande bestemmingen. Ook hier zag je weer de diversiteit aan culturen, zo lag ons hostel in wijk Little India waar je je echt bijna in India waant met de fel gekleurde jurken en Bollywood muziek die in de straten klinkt. De Maleisische bevolking is echt ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Zo waren we bijvoorbeeld een keer in de verkeerde bus gestapt waardoor we een kwartier bij de halte zouden moeten wachten op onze volgende aansluiting. We waren alleen niet in een heel fijn buurtje en de regen kwam ook nog eens met bakken uit de lucht, waarop de buschauffeur zei “You stay safe and dry in my bus and I will wait for your next bus to come”. En zo hebben we dus een hele tijd in een lege bus bij die halte gestaan, zo lief!

3197FFE6-F716-494B-9FD9-C37B237056C1 51D36380-657D-4D2F-AE83-91A847A9BECA ADF3620C-2815-441E-B993-F46CC2C17E4F 03176FD6-D54D-4C92-9FC2-7FD9D2DF41CE  509E3D86-28B3-40B6-88BE-0F52A7E9F31D 042047EF-C556-4FBA-ACC2-87CFEDC84025 BDD7658E-B0D9-45F5-BD01-3C53E7733426 187D78D9-B8B4-42C6-8ABB-1E766568B429

Voor onze laatste nacht in Maleisië hebben we onszelf even verwend met een wat luxer hotelletje vlakbij het vliegveld van Kuala Lumpur voordat we morgen naar Cambodja vliegen. We hebben na deze kleine onderbreking wel veel zin om weer terug te gaan naar de echte Aziatische wereld. Gek idee dat we nu ongeveer op de helft van onze reis zijn, de weken vliegen voorbij! Al voelt Bangkok ook wel weer als een eeuwigheid geleden want we hebben in de tussentijd al zoveel gedaan. Nu op naar onze next destination Siem Reap!

1. Tom:
    6 december 2017
    Kusje papa . 😘😀
  2. Suzan:
    6 december 2017
    Jaa superleuk geschreven soof en wat een mooie foto's! Kusjes en miss you!❤️❤️😘😘 Je zussie
  3. Daniel Lemstra:
    7 december 2017
    haha... leuk verhaal weer! geen regen gehad in cameron highlands? ja, fris he? daar.. nu siem reap.. cool.. Wil je Angelina mijn nummer geven? Ik vond Malakka wel heel fijn trouwens, best lang geweest. Ben je nog op kerkhof (t.o. zwembad) geweest? Staan allemaal nederlandse namen op de stenen... =wel apart... viel spass in Cambodja.. :) groetjes daniel